Snippet, Featured Snippets

15/02/2021

Featured Snippets

Snippet neboli také úryvek je nedílná součást obsahu, který internetové vyhledávače přebírají z cílové URL adresy čili od vydavatele obsahu. K nejznámějším úryvkům patří ty, které se zobrazují v SERPu. Jsou v podobě zobrazujícího se kusu obsahu či informace z metadat daného webu. Úryvky však existují také rozšířené. Pro někoho je to forma navigace aneb lidé také hledají.

Featured snippets

Mezi rozšířené snippety patří například Featured snippets, které jsou takzvanou “rychlou odpovědí” na vyhledávaný dotaz – google je nazývá také jako „vybrané úryvky“. Zpravidla se tak jedná o shrnutí dané odpovědi na vyhledávací dotaz od autoritativního webu.

Jsou k dispozici tři typy úryvků:

  • Úryvky odstavců
  • Úryvky seznamu
  • Úryvky tabulek

Většinou se však setkáme s prvním zmíněným čili s úryvky odstavců. Právě ty se zobrazují nad výsledky organického vyhledávání, kde vytváří takzvanou “nulovou pozici”.

Snippets

Výsledek nákupu

K rozšířeným snippetům patří i výsledek nákupu čili Shopping results. Taktéž se objeví nad výsledky organického vyhledávání, ale stále více se objevují na straně – vedle výsledků. Většinou jsou první placené výsledky označené štítkem “Sponzorováno”.

Výsledek nákupu zahrnuje rovnou několik údajů, a to:

  • Obrázky
  • Cenové informace
  • Recenze v podobě hvězdiček

Odkazy na podstránky

Dalším typem jsou takzvané Sitelinks neboli odkazy na podstránky. Vyskytují se ve chvíli, kdy uživatel hledá přesnou obchodní značku nebo přesnou doménu. Společně s ní se pak může ukázat až deset podstránek rovnou ve výsledcích vyhledávání. Zpravidla se zobrazují ve dvou sloupcích a ukládají se do prvních pěti organických pozic.

Sada obrázků

Image packs či česky sada obrázků – další rozšířený snippet na našem seznamu. Sady obrázků se většinou zobrazují naprosto libovolně, v horizontální řadě. Pochází z Google obrázků a nezobrazují se vždycky. Pouze v okamžiku, kdy nástroj usoudí, že je vizuální obsah relevantní k vyhledávacímu dotazu nebo že je jeho cennou odpovědí. Pokud dojde k opačnému názoru, obrázková řada se uživateli nezobrazí.

Videa

Výsledky na vyhledávací dotazy mohou být také ve formě videí. Je to však podobné jako v případě sady obrázků – nezobrazují se vždy. Jen některým klíčovým slovům jsou navržena videa jako relevantní a cenná odpověď. Většinou se zobrazují videa YouTube, ale ukázat se mohou i taková, která pochází z video serverů.

Související dotazy

Related questions neboli související dotazy patří taktéž mezi rozšířené snippety. Internetový vyhledávač Google je schopen během chvíle zanalyzovat miliony, ne-li miliardy vyhledávacích dotazů. Pokud vámi zadaný dotaz může vyvolat další otázky, ve výsledcích vyhledávání se mohou objevit odpovědi na ně. Často bývají nadepsány slovním spojením “Lidé také hledají”.

Snippets

Související dotazy zná i Seznam.cz, příklad souvisejících dotazů zde.

Tweets

Stejně jako v případě videí nebo sady obrázků se mohou v SERPu objevit také tweety jako relevantní a cenné odpovědi na určité dotazy. Samozřejmě i v tomto případě platí, že jsou smíchány se standardními organickými výsledky.

Články na dané téma

Na nejednoznačné či ne příliš specifické dotazy může Google reagovat také panelem, respektive widgetem s články na dané téma. Ve výsledcích vyhledávání se tak objeví blog, v němž se objeví několik textů a který vypadá přesně jako standardní organické výsledky. Tento blok se však počítá jen jako jedna pozice.

Panel znalostí

Neboli také Knowlegde panel se zpravidla vyskytuje na pravé straně organického vyhledávání. Jsou to panely znalostí získávané z různých zdrojů, a to i od partnerských dat Googlu. Těmito zdroji se však myslí i Wikipedia, která je spravována lidmi.

Informační karta

Dalším z rozšířených snippetů je informační karta neboli Knowlegde card, která se nejčastěji zobrazuje v horní části SERPu. Velmi se podobá již zmiňovaným úryvkům. Na rozdíl od úryvků však nezobrazují odpovědi z autoritativní stránky, ale zobrazují informace, které jsou dostupné na veřejné doméně. Opět může být zdrojem informací Google, nebo člověk zpracovávající ona data.

Místní data

Zadáváte do vyhledávání frázi, která má místní charakter? Hledáte například kadeřnictví v okolí nebo tip na nejlepší restauraci ve městě? Výsledkem vyhledávání bude takzvaný Local pack neboli místní data, která se objevují nad organickým vyhledáváním. Dalo by se říct, že se jedná o takový seznam, který opět obsahuje několik informací, a to:

  • Mapu místa
  • Hodnocení v podobě hvězdiček či slovní hodnocení
  • Název podniku/služby
  • Adresu, mobilní telefon a další podobné informace

Zprávy

A v neposlední řadě stojí za zmínění Zprávy neboli News Box, jež se zobrazují ve chvíli, kdy hledáte dotaz vztahující se pro aktuální události. Výsledky jsou zpravidla staženy ze Zpráv Google a objeví se vždy jen několik článků.

Článek aktualizován dne: 15.2.2021
Autor článku:
Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant