Backlink

06/12/2021

Backlink

Backlink neboli zpětný odkaz – pojem, se kterým se ve světě SEO setkáváte poměrně často. Jedná se totiž o jeden z nejvážnějších signálů relevantnosti v algoritmu Google. Právě příchozí zpětné odkazy se velkou měrou podílí na tom, jak vysoko se bude webová stránka nacházet ve výsledcích vyhledávání. V praxi nelze dělat SEO, pokud nevybudujete adekvátní a relevantní zpětné odkazy, které by vedly na webovou stránku. Této technice se říká linkbuilding.

Dalo by se říct, že pro vyhledávač Google jsou zpětné odkazy takovým hlasem říkajícím, že je webová stránka skutečně užitečná. To ho poté donutí změnit na web názor a poslat ho výše v organickém vyhledávání.

V minulosti se jednalo o matematické rovnice

Pokud bychom zapátrali a sáhli trochu do historie, řekli bychom, že v minulosti byly zpětné odkazy takové matematické rovnice, respektive je takto Google bral. V té době vyhrával ten, kdo měl nejvíce zpětných odkazů čili takzvaných backlinks. Už tehdy se však vědělo, že velmi jednoduchý (možná až primitivní) model nemůže být z dlouhodobého hlediska účinný, proto se posléze přišlo s aktualizacemi algoritmu.

S plynoucími léty se ze zpětných odkazů vyvinul nesmírně důležitý faktor. Dnes se však nehraje na množství zpětných odkazů, ale na jejich relevantnost.

Kvalita převyšuje kvantitu

Zatímco v minulosti platilo, že čím více backlinks webová stránka měla, tím lépe byla hodnocena, nyní se hraje spíše na kvalitu. Nyní nehraje tak velkou roli množství zpětných odkazů, ale naopak to, jestli pochází z věrohodného zdroje a jestli s obsahovou stránkou webové stránky souzní.

Backlink klidně může pocházet z odborných stránek – dokonce je to trefa do černého. Odborné stránky Google hodnotí kladně, jelikož přináší uživatelům kvalitní obsah. Zpětné odkazy se dále získávají prostřednictvím reklamních textů nebo takzvanou výměnou – já vložím tvůj odkaz k sobě na web, ty vložíš můj odkaz k tobě na web.

 

Článek aktualizován dne: 6.12.2021
Autor článku:
Tomáš Stýskala
SEO specialista a konzultant