SEO: optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?

10/09/2014

Optimalizace webu

V posledních týdnech českou SEO scénu trochu rozrušují různé výměny názorů na téma, co to vlastně to SEO je, a jestli je to optimalizace pro vyhledávače, nebo jestli je to optimalizace pro lidi vyhledávající na internetu, a kam vlastně to SEO spěje a jestli se SEO démonizuje, nebo jestli ubližuje, nebo jestli je to normální atd.

Myslím, že je třeba se kouknout, jak vlastně termín SEO vznikl. První jeho výskyt byl zaznamenán s největší pravděpodobností 26. 7. 1997 v diskusi na Usenetu, kdy se diskutovalo právě jak důležité je mít stránky vysoce ceněné a viditelné ve vyhledávačích. Předtím se totiž stránky dělaly právě jen pro uživatele, role vyhledavačů nebyla tak podstatná, neboť v té době zcela dominovaly katalogové stránky, kde jste si za umístění platili (na tom byl ostatně postaven i Seznam.cz).

Termín SEO tedy vznikl pro odlišení do té doby „běžné“ tvorby stránek a tvorby stránek tak, aby se dobře umisťovaly ve vyhledávačích. S příchodem Google o rok později a tedy s příchodem vyhodnocování stránek nikoliv pouze podle jejich obsahu ale podle toho, jak si jich cení ostatní stránky, se SEO rozdělilo na tzv. on-page faktory (optimalizace obsahu – textů a kódu stránek) a off-page faktory (zjednodušeně zpětné odkazy)