SEO: optimalizace pro vyhledávače nebo pro lidi?

10/09/2014

Optimalizace webu

SEO je technika, jak ovlivnit pozice klíčových slov ve vyhledávači. Touha po přirozené organické a neplacené návštěvnosti z internetu způsobila, že se stal na to samostatný obor, který právě nazýváme ve zkratce „SEO„, tedy „search engine optimization”. V posledních týdnech českou SEO scénu trochu rozrušují různé výměny názorů na téma, co to vlastně to SEO je, a jestli je to optimalizace pro vyhledávače, nebo jestli je to optimalizace pro lidi vyhledávající na internetu, a kam vlastně to SEO spěje a jestli se SEO démonizuje, nebo jestli ubližuje, nebo jestli je to normální atd.

Myslím, že je třeba se kouknout, jak vlastně termín SEO vznikl. První jeho výskyt byl zaznamenán s největší pravděpodobností 26. 7. 1997 v diskusi na Usenetu, kdy se diskutovalo právě jak důležité je mít stránky vysoce ceněné a viditelné ve vyhledávačích. Předtím se totiž stránky dělaly právě jen pro uživatele, role vyhledavačů nebyla tak podstatná, neboť v té době zcela dominovaly katalogové stránky, kde jste si za umístění platili (na tom byl ostatně postaven i Seznam.cz).

Termín SEO

Termín SEO tedy vznikl pro odlišení do té doby „běžné“ tvorby stránek a tvorby stránek tak, aby se dobře umisťovaly ve vyhledávačích. S příchodem Google o rok později a tedy s příchodem vyhodnocování stránek nikoliv pouze podle jejich obsahu ale podle toho, jak si jich cení ostatní stránky, se SEO rozdělilo na tzv. on-page faktory (optimalizace obsahu – textů a kódu stránek) a off-page faktory (zjednodušeně zpětné odkazy).

Proč řešit SEO?

SEO určitě má smysl řešit v případě, že vaše služby poptává málo lidí, než máte kapacity a chcete více. Dále pro eshopy, které mají téměř neomezené možnosti. Ano, je třeba mít na skladě více lidí, více v administrativě atd., ale pokud máte tak vysokou poptávku po produktech, tak proč svůj eshop mít „neviditelný“ na dotazy, které představují váš sortiment? Prodáváte dámské mikiny? Jaké značky? Chcete se zobrazovat ve výsledcích na dotazy jako „dámské mikiny adidas“, které hledá každý měsíc stovky uživatelů? Tak začněte se zabývat touto technikou – SEO.

Článek editoval dne 18.1.2023 Tomáš Stýskala