14 rad na Vánoční přípravy provozovatelů eshopů

18/11/2019

připravy eshopu vanoce seo

1. Co doporučit jako první v rámci příprav eshopu na Vánoce?

Vycházet ze zkušeností minulých roků a zaměřit se na slabé místa. Každý eshop má jiné přípravy, protože každý nemá produkty skladem, někdo zase nevyužívá newsletter nebo nezavádí speciální Vánoční akční slevy, případně se nejedná o sortiment určený pro Vánoční období. Pro řadu eshopů je klíčová skladovost, protože lidé rádi nakupují zboží, které vidí skladem. Třetí věc, nezapomenout dostatečný rozpočet na reklamu. Dále doporučuji dobře informovat o době doručení, protože dopravci často nestíhají a to poslední, co eshop potřebuje, tak nespokojeného zákazníka, který čeká na balík do Vánoc.

2. Je důležité procesní řízení a automatizace u eshopu?

Řekl bych, že zcela zásadní. Pokud má eshop dobře nastavené procesy pro toto období, tak není třeba speciální příprava a toto období se stává rutinní záležitostí, která nevyžaduje speciální péči. To je stav, na který by se eshop měl snažit dostat, protože pokud nebude dostatečně připravený, tak na vztahu k zákazníkovi to může mít vliv. Automatizace určitých pracovních úkolů může ušetřit hodně času nejen před Vánocemi, ale po celý rok.

3. Co rozhoduje při výběru eshopu: cena, kvalita, rychlost doručení, slevy nebo něco jiného?

Zákazníci rádi vidí produkty skladem, to je jeden z předpokladů. Dále rádi vidí ikonku „doprava zdarma“, poté samozřejmě přiměřená cena a posledním rozhodujícím faktorem je známost eshopu, který může ovlivnit nákupní proces. Eshop, který má hodně recenzí a hodně aktivní marketing, tak má výhodu nad ostatními, protože působí důvěryhodněji a v případě vrácení zboží, reklamace nebo opakovaného nákupu se na to přihlíží. Tak se na to dívám i já.

4. Jak se mohou e-shopy během Vánoc odlišit tak, aby zaujaly více zákazníků?

Odlišovat se o Vánocích je těžké. Kreativita eshopů je každým rokem překonána a co bylo minulý rok novinka, tak letos se stává třeba standardem. Já osobně se inspiruji eshopy, který třeba v top žebříčku dané oblasti a některé prvky se snažím doporučit i klientům, pokud je to vhodné a očekávám přidanou hodnotu, která může zvýšit konverzní poměr u nákupu.

5. Jaké statistiky sledovat u eshopu? Stačí Google Analytics?

Google Analytics je z mého pohledu vhodné pro začátečníky i pokročilé. Pro koho je GA složité, tak doporučuji přečíst články na internetu o tomto nástroji, poté vyhledat konzultanta, stačí 2 hodiny a vše je vyřešeno. Dobře nastavené GA je základ, když vidíte jednotlivé zdroje návštěv a jejich tržby, tak dokážete vyhodnocovat většinu marketingových aktivit. Je totiž důležité je sledovat zdroje návštěvnosti, které přináší obrat a náklady z jednotlivých nástrojů. Je dobré vědět, který zdroj návštěvnosti je efektivnější vzhledem k ceně a který naopak je více na brand či objem.

6. Jaké analytické nástroje doporučuji?

Nejraději mám kombinaci Google Analytics, Google Ads, Seznam Sklik a Google Search Console. Jsou to totiž bezplatné nástroje a lze vyčíst hodně informací. Nebudu zmiňovat placené SEO nástroje, které jsou už určeny více pro znalé marketéry nebo někoho, kdo má dostatek času, aby se tomu věnoval. Obecně třeba mohu doporučit ještě Collabim nebo Semor, které mají bezplatnou verzi a na sledování pozic klíčových slov je to hodně použitelné pro eshopáře.

7. Jaké chyby často e-shopaři v rámci analytiky dělají?

Málo sledují získané data z analytických nástrojů. Je dobré mít vše nastaveno, vše měřit, ale důležité je tyto data nějakým způsobem vyhodnocovat. Neustále se přizpůsobovat podle aktuální situace a zkoušet nové věci a to ne pouze z pohledu marketingu, ale vylepšení eshopu.

8. Vyplatí se najmout odborníka?

Záleží na zkušenostech, typu oboru a cílech. Podle toho, jaký má majitel eshopu cíl, tak podle toho je třeba přizpůsobit strategii a ta ukáže, jestli na některou činnost najmout odborníka. Pokud si najmete odborníka hned na začátku, tak chybu určitě nikdo neudělá. Mohou to být cenné rady do začátku, které ušetří v budoucnu mnohonásobně. Minimálně může ukázat správný směr. Většina eshopů nepotřebuje specialistu na analytiku, ale spíše obecného SEO konzultanta.

9. Pokud provozovatel rozhodne pro optimalizaci webové stránky pro vyhledávače (SEO), tak čím začít a co nezapomenout?

Je dobré začít analýzou klíčových slov. Na to jim stačí Google Ads s návrhem klíčových slov. Je to priorita, určit si slova, na která chcete, aby byl eshop dobře dohledatelný. Poté uvažovat jestli každé klíčové slovo má svou cílovou stránku, tedy obsah, který je tomu určený. Podle toho se totiž obsah doplňuje a můžete vyřešit hlavní problém on-page faktorů. Náročnější je už linkbuilding, protože získávat kvalitní zpětné odkazy laik nemá velkou šanci. Pokud si někdo myslí, že stačí mít jen atraktivní obsah, tak to brzo pozná, že najde své limity, které jen tak nepřekoná.

10. Co doporučit pro získání zpětných odkazů?

Na tuto otázku bych nejraději odpověděl „najděte na to odborníka na linkbuilding“, protože je to fakt. Pokud se eshopář do toho chce pustit, tak by měl poznat, jestli bude získaný odkaz přínosem a často na to využívat nástroje Ahrefs nebo Majestic a do toho zapojit zkušenosti, aby věděl, že někde odkaz jednoduše nezíská, někde je zase příliš drahý a někde zase nebude dostatečně kvalitní.

11. Co se stane, pokud najednou vznikne velký propad organické návštěvnosti?

V tomto případě, jste postupovali při optimalizaci a budování zpětných odkazů pravděpodobně neodborně nebo špatně. SEO specialista / linkbuilder by totiž dělal vše proto, aby k tomu nedošlo a jeho on-page a off-page aktivity by tento propad nezpůsobili. Pokud to nastane, tak sledovat diskuze, kde se řeší problémy. To je první krok, snažit se identifikovat problém. Poté se poradit s odborníkem. Napravit se to dá jedině tím, že zjistíte příčinu, která nemusí být jednoznačná.

12. Jak poznat, že je eshopář na dobré cestě v „SEO“?

Pokud se zvyšuje organická, tady přirozená návštěvnost a tím i obrat, tak je eshop obvykle na dobré cestě. Lze zjistit, která klíčová slova přináší největší návštěvnost (například pomocí Google Search Console). Pokud je vidíte ve správném pořadí, dostatečném počtu a s dostatečnou návštěvností, tak je to určitě dobrá cesta.

13. Jaké nástroje e-shopařům obvykle doporučit?

Collabim nebo Semor. Poté Google Analytics, Google Ads a Google Search Console. Komu to nestačí, tak Screaming Frog, Ahrefs, Majestic a MarketingMiner. Není třeba více.

14. Je lepší na analýzu klíčových slov SEO konzultant nebo stačí svépomoci?

Pokud má eshop 10 produktů nebo 4 kategorie a podobné případy, tak to lze zvládnout určitě svépomoci, bez velkých znalostí. Střední eshopy typu stovky až tisíce produktů, tak to může být komplikovanější, ale pokud se o to eshopař alespoň pokusí, tak získá dostatek informací o tom, co lidé vyhledávají a může se tomu lépe přizpůsobit. Proto určitě není na škodu, pokud se o to alespoň eshopař pokusí. Je dobré to konzultovat sice s odborníkem nebo také to celé nechat na odborníkovi, ale je dobré tomu také porozumět. Analýza klíčových slov není jen pro marketingové oddělení, ale i pro obchodní oddělení a eshopař je někde uprostřed. Pokud analýzu zpracuje specialista a vše vysvětlí, tak je to úplně ideálně varianta.

Autor článku: Tomáš Stýskala, SEO specialista
Aktualizace článku dne 18.11.2019