fbpx

Jaký je rozdíl mezi placeným a neplaceným PR článkem?

Co je to vlastně PR článek? PR je od slova Public Relation, tedy vztah k veřejnosti, konkrétně vyjádření něčeho směrem k lidem. Spojení PR + článek tedy napovídá, že se bude jednat o článek napsaný firmou na nějaké téma s cílem, aby oslovila cílovou skupinu. V praxi se jedná například o to, že cestovní kancelář napíše článek o tom, že je nyní vhodný čas na last minute zájezdy pro nadcházející sezónu nebo že automobilka začne nyní nabízet nový model auta nebo třeba o tom, že kosmetické studio napíše článek o oblíbené kosmetické proceduře, kterou „shodou okolností“ nabízí dané studio.

Co je tedy placený PR článek?

V obecném pojetí se jedná o to, že firma zaplatí vybranému magazínu nebo internetovému portálu za to, že daný PR článek publikuje a dostane se tak na internet, mezi lidi. Článek obsahuje zpravidla i název brandu firmy a odkaz na webovou stránku. Tím posiluje pozici v SEO, aby byla webová stránka na lépe dohledatelná v přirozeném vyhledávání a dále určitým způsobem komunikuje směrem k veřejnosti, tedy celému internetu. Ano, je zde ještě přidaná hodnota, že článek bude natolik zajímavý, že získá i stovky až tisíce zobrazení a to díky tomu, že je na atraktivní téma nebo je publikovaný na hodně známý magazín, ale s tím se pojí druhá stránka a tou je cena. Pokud chce publikovat PR článek na navštěvovanější a známější magazín, tak sáhneme do kapsy třeba až na částku 20 – 30 tisíc Kč. Samozřejmě takový článek má lepší váhu pro SEO, získá návštěvnost a posílí brand, ale může si to každá firma dovolit? Návratnost nejde přímo změřit a jde spíše o investici. Zatímco běžná publikace na řádový magazín může vyjít na 500 – 1000 Kč.

Co je ale neplacená PR článek?

To je takový článek, za který se přímo neplatí za publikaci, aby ho magazín zveřejnil na internetu. Je zde větší náročnost na to, aby jste napsali natolik atraktivní článek, aby ho měla zájem redakce magazínu publikovat a trochu toho štěstí. Někdy musíte oslovit třeba 10 redakcí, aby alespoň jedna projevila zájem a to ještě není vítězství. Je zde tedy náročnost na copywritera, který musí napsat zajímavý článek a poté SEO specialista nebo PR specialista (čti linkbuilder) musí věnovat více času, aby vybral vhodné magazíny na publikaci. Magazíny totiž stojí na byznysu a proč by měly publikovat tzv „komerční článek“ zadarmo, když musí platit svojí redakci, aby psala zajímavé články, které posunou kvalitu magazínu na úroveň, jaká je. Ve výsledku zjistíte, že časová náročnost na získání takového neplaceného PR článku je vyšší než tzv „placený PR článek.

Co je tedy lepší?

To je otázka, která nemá univerzální odpověď. Někdy je lepší zaplatit copywriterovi, aby napsal tuctový článek a SEO specialista to publikoval na tuctový magazín, protože v daném objemu a rozpočtu to získá zajímavé výsledky, jindy je třeba do toho přimíchat trochu spolupráce s influencery / blogery nebo zapojit partnery z branže nebo najít cesty, jak posílit brand a získat zpětné odkazy na webovou stránku či návštěvnost s využitím obsahového marketingu. Důležité je zjistit rozpočet případně si nechat doporučit rozpočet od specialisty, který má zkušenosti a navrhne efektivní strategii vzhledem k sledovanému a dosažitelnému cíli.

Kdo Vám poradí?

Linkbuilder Tomáš Stýskala

Linkbuilder Tomáš Stýskala

U velkých firem je to otázka na PR specialistu, tedy někoho, kdo umí komunikovat s velkými i středními mediálními domy a dále na SEO specialisty se zaměřením na linkbuilding, který pozná kvality jednotlivých magazínů a ví, kde publikace článku pomůže a pomůže i při samotné tvorbě zadání pro napsání PR článku, aby byl efektivní. Výsledek je takový, že se dostanete na dobré ceny při publikaci PR článků u známých magazínů, protože PR specialista má množstevní ceny a ví, jak jednat s většími mediálními domy. Dále linkbuilder doplní portfolio o sérii publikací na magazínů, které pomohou webové stránce, respektive firmě, aby byla lépe dohledatelná na internetu. Náklady na tuto kombinaci mohou být ale přímo zničující pro malé firmy, protože PR specialista si řekne o 10 tis / měsíčně za práci a doporučí rozpočet 100 tisíc a linkbuilder si řekne taky o 10 tisíc a skromně poznamená, že mu stačí jen 30 tisíc. To si každá firma dovolit nemůže. SEO specialista dokáže navrhnout efektivní marketingovou strategii už s rozpočtem třeba od 8 tisíc / měsíčně, tak aby byla pokryta jeho práce i rozpočet na publikaci na magazíny, navíc s bude s Vámi probírat další doporučení v rámci optimalizace webové stránky, aby firma viděla hmatatelné výsledky za přiměřené náklady. Je rozdíl dělat marketing firmě s celorepublikovou působností, velkou konkurencí, ale i velkým potenciálem a malou lokální firmou s minimální konkurencí.

Autor článku: Tomáš Stýskala