Existuje něco jako „Nový Facebook“, když je tu s námi už tolik let? Tím, že se tato sociální síť stále vyvíjí, tak můžeme říci, že každý rok dochází k malým i velkým inovacím, které někdy vidíme jako běžný uživatel a někdy jsou změny v reklamní síti, kterou využíváme my „markěťáci“. Typická příklad: každý den trávíme hodiny na sociálních sítích, neustále musím být „online“. Nejvíce času trávíme samozřejmě na té nejrozšířenější sociální síti, kterou dneska známe hlavně jako malé bílé „f“ ve velkém modrém poli. Ano, je to Facebook, který jako nejznámější sociální síť se neustále snaží překvapovat své uživatele mnohými novinkami. Některé uživatele potěší, jiné je na druhou stranu pobouří. Nyní však zakladatel této obrovské sociální sítě, která se dneska pyšní dvěma miliardami profilů, přišel s tím, že Facebook projde obrovskou změnou.
Mnozí lidé, když se řekne slovo Facebook, pomyslí jenom na hromadu reklam, které vyskakují snad při každém přihlášení. Vzpomenou si na hromadu stránek, které se na zdi ukazují, protože jsou zkrátka sponzorovány. Někteří uživatelé už ani nevědí, co přidávají jejich přátelé, protože zkrátka pro takové příspěvky není v moři reklamy místo.
To všechno chce Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku změnit.
Na co se můžeme těšit?
Po této zásadní změně se reklamě a článkům médií zamává. Přednost budou mít příspěvky od samotných uživatelů – Facebook se tedy vrátí takzvaně „ke kořenům“. Přesně tak to totiž před x lety začínalo – nikdo ještě neměl ponětí o tom, jak skvělou reklamu dokáže Facebook udělat. Lidé sdíleli jednu fotku za druhou, neustále přemýšleli o tom, co „napíšou na svou zeď“. Když nyní sdílíme příspěvek, vidí ho skutečně jenom hrstka vyvolených, kteří jsou aktuálně online. A s tímto se zatočí.
Změna má i své nevýhody!
Facebook k tomuto razantnímu kroku přistupuje jenom kvůli tomu, aby byli uživatelé spokojeni. Tato změna totiž bude moct za snížení zisků – většina zisku doposud plynula hlavně z reklamy, která se hodlá omezit.
Neradují se ani vydavatelé mediálních článků – díky omezení počtu článků, které budou sdíleny a propagovány, může dojít k poklesu čtenosti. K další nevýhodě patří i to, že se můžou posílit takzvané „fake news“.
Jaké změny byly v roce 2022?
Velké změny spočívaly v tzv. Reels, které se snaží implementovat po vzoru TikToku také i na instagram. Tyto „storíčka“ má v určité formě i samotný YouTube, takže určitě v tom budoucnost asi bude, nikdo neví jak dlouhá. Podpora video formátu se od Facebooku stále zvyšuje a proto se není opravdu čemu divit.
Změny se dostály taky i na úrovni reklam, které jsou stále chytřejší a lépe automatizované, aby se doručovaly stále více personalizovaně. Sice GDPR, ochrana data a iOS tomu hází malé vidle, protože anonymitu jde zapnout, ale stále je dostatek dat, podle kterých Facebook může svůj ekosystém stále zlepšovat.
Článek aktualizován dne 18.1.2023
Autor: Tomáš Stýskala